Nieuws


DE VRIJHEIDSTOCHT VAN ZATERDAG 2 MEI 2020 GAAT NIET DOOR!!!

Een en ander wordt doorgeschoven naar 2021






Uitnodiging Vrijheidstocht zaterdag 2 mei 2020


Op 13 en 14 april 1945 zijn Nieuwe- en Oude Pekela bevrijd door Poolse- en Belgische troepen. Op 5 mei 2020 vieren wij 75 jaar Bevrijding van heel Nederland. Deze historische gebeurtenissen gaan wij uitbundig vieren met een spectaculaire toertocht door de gebieden waarlangs de Poolse- en Belgische bevrijders onze provincie zijn binnengetrokken. 

De Vrijheidstocht wordt gehouden op ZATERDAG 2 MEI!!! Aanmelden en inschrijven in de molen aan het Raadhuisplein te Oude Pekela. Hier worden jullie ontvangen met koffie of thee. Tevens ontvangen jullie bij de inschrijving twee consumptiebonnen en een lunch-bon. De toertocht start om 11.00 uur vanaf de parkeerplaats voor het gemeentehuis/molen in Oude Pekela. De route voert ons langs een aantal gedenkwaardige plekken en monumenten uit de periode 1940-1950. Deze zijn terug te vinden in de routebeschrijving. Door op ‘routebeschrijving’ in het menu te klikken kunnen jullie dit lezen.

Na een prachtige route door het Westerwoldse landschap komen wij om ongeveer 12.15 uur aan bij ons lunchadres, voormalig ‘Kamp de Beetse’ bij Sellingen. Dit kamp werd in 1935 gebouwd als werkkamp en gedurende de oorlog gebruikt als opvangkamp voor o.a. Joden en later voor mannen die waren opgepakt voor de ‘Arbeitseinsatz’ in Duitsland. Vanaf 1945 werd het gebruikt als interneringskamp en werd het kamp omheind. In 1948 werd het kamp gesloten en werden alle barakken, op één na, afgebroken. In deze, enig overgebleven barak was de kampbeheerder annex kok gehuisvest. Deze barak is nu, na een ingrijpende en grondige restauratie, ingericht als museum en als herinnerings- en gedenkplek. Hier wordt ons met behulp van een authentieke veldkeuken een lunch aangeboden. Ook worden hier door de vrijwilligers van het ‘kamp’ nog andere festiviteiten georganiseerd waaraan we kunnen en mogen deelnemen. We nemen hiervoor dan ook ruimschoots de tijd om van alles te kunnen genieten en te bekijken.

Na de lunch vervolgen we onze route verder door Westerwolde terug naar de Veenkolonien. De tweede stop wordt, evenals in voorgaande jaren, gehouden bij MFC De Riggel in Boven-Pekela, waar we één van de consumptiebonnen kunnen gebruiken. Daarna gaan we in colonne via Nieuwe- Pekela terug naar Oude Pekela, waar de afsluiting plaats vindt in en bij MFC De Binding. Hier kunnen we de tweede consumptiebon gebruiken en nog even nagenieten en bijpraten over de ervaringen van deze dag. Bij het afscheid wordt iedere deelnemer bedankt en krijgt hij/zij een kleine attentie als aandenken.

KORT PROGRAMMA OVERZICHT ZATERDAG 2 MEI 2020:
1 vanaf 10.00 uur aanmelden en inschrijven in de molen, Raadhuisplein - Oude Pekela 
2 vertrek circa 11.00 uur 
3 aankomst ‘Kamp de Beetse’ circa 12.15 uur, lunchpauze 
4 vertrek circa 14.00 uur 
5 aankomst MFC De Riggel circa 15.00 uur, korte pauze 
6 vertrek circa 15.45 uur 
7 aankomst MFC De Binding circa 16.30 uur 
8 afsluiting circa 17.00 uur

ROUTE IN VOGELVLUCHT:
Oude Pekela – Westerlee – Winschoten – Blijham – Wedderveer – Wedde – Veele met de Rolinbrug – Vlagtwedde – Wollinghuizen – Jipsinghuizen – Sellingen met Kamp de Beetse – Jipsingbourtange – Kopstukken – Onstwedde – Alteveer – Boven Pekela – Nieuwe Pekela – Oude Pekela. De totale lengte van de Bevrijdingstocht bedraagt een kleine 90 km.

De organisatie is in handen van het OBCP = Oranje Bevrijdings Comité Pekela. Deelname is mogelijk met voertuigen van minimaal 40 jaar oud. NB: De deelname is gratis!

Graag tot ziens en hartelijke groeten van Lenus Ottjes voor info: tel. 0598-619569 -/- email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veendam, Koningsdag 2019

Traditiegetrouw wordt op deze dag de Toeterrit verreden. 25 Jaar lang door ons, Lenus en Alida. Niet alleen voor de VKM, maar ook voor andere bezitters van oldtimer- en klassieke motoren om ze in contact te brengen met onze club. De laatste twee jaar wordt de Toeterrit georganiseerd door en onder verantwoordelijkheid van de stichting Bogdike-Veendam. Natuurlijk gaat het nu anders; andere meesters, andere regels en helaas ook geen TC meer. Het belangrijkste is echter, als het maar mooi, leuk en gezellig is, en dat is het !!!

Wat het weer betreft is het de laatste jaren wel een beetje kommer en kwel, met misschien 2016 wel als uitschieter. Het leken toen wel winterse omstandigheden, hagel, sneeuw, veel regen en veel te koud! Ook nu weer veel regen en te koud. Dat was in de tijden dat het nog Koninginnedag op 30 april was wel anders!

Desondanks trotseerden 48 deelnemers de slechte weersvooruitzichten. Helaas gingen er maar 47 van start. Een prachtige, pas gereviseerde Ariel twin uit 1954 zag de bui hangen en weigerde van start te gaan. Boze tongen zullen nu misschien beweren dat van deze motoren Alles In Een keer Los Rammelt, maar die zullen ongetwijfeld zelf ook wel eens met het peg duiveltje te maken hebben gehad. De ontsteking van de Ariel was uitgevallen en kon niet ter plekke worden gerepareerd, tot overmaat van ramp was ook de bezemwagen al vertrokken. Maar zoals altijd in zo’n geval waren er direct veel goed bedoelde adviezen en hulpvaardige handen aanwezig. Met wat improvisatie en het nodige kunst en vliegwerk werd de motor in een, spontaan aangeboden, service bus van Enexis getild en naar het Beneden Oosterdiep gebracht. Eerst werd nog overwogen om de motor hier te repareren, maar bij nader inzien toch maar besloten om de motor de volgende dag op te halen en thuis te repareren. Aldus kon hij tussen zijn soortgenoten overnachten tot de volgende morgen.

Wij hebben Jan v/d B. die zelfde dag nog maar even weer naar Paterswolde gebracht en daar hun prachtige woonstee bewonderd. De volgende dag kwam Jan met een aanhanger de patiënt ophalen en wij kregen als dank voor de moeite een heerlijk potje zelfgemaakte kweeperen jam en een treetje eieren. Voor alle duidelijkheid, de eieren waren gelegd door hun kippen.

Nog die zelfde avond kregen we reeds een berichtje dat de Ariel weer in blakende gezondheid verkeerde. Hartelijk dank fam. v/d Bospoort, het was ons een waar genoegen.

Vriendelijke groeten, Lenus en Alida Ottjes



Bogdike “Toeterrit” 2019

Het is een jaarlijkse traditie om op Koningsdag 27 april met de motor richting Veendam te gaan voor een bezoek aan de ‘roots’ van Lenus en Alida Ottjes. Dit jaar wordt de 27ste Toeterrit door de Groninger en Noord Drentse regio gereden met start- en finish traditioneel bij het bruine café De Toeter van Jannie. De weersvoorspellingen en omstandigheden zijn van het kaliber VKM openingsrit (13 april) wat als voordeel heeft dat de winterkleding niet uit het motorpak geritst hoeft te worden. Tegen 10.00 uur komen wij (3 VKM-ers) op de parkeerplaats voor de zaak waar inmiddels al wat motoren van deelnemers en snelle fietsen van de (vrijwillige) verkeersgeleiders staan opgesteld. Ook herken ik de motoren van meer VKM-ers die zich ondanks de regendruppels niet hebben laten weerhouden ook naar Veendam te komen. Het eerste wat ik altijd doe is kijken of er een oranje pet en grijze snor te bespeuren is, wetende dat die na 25 jaar organiseren een ereplaats verdient. Het zit zo ingebakken en ja hoor, Lenus was er om ook ons te verwelkomen, daarna binnen onder het genot van warme koffie en koek met boter, naar de inschrijftafel voor aanmelden van de ruim 90 km lange rit. Gaandeweg de morgen wordt het buiten steeds onrustiger door aankomende motoren en binnen drukker door bekende en nieuwe gezichten.

Zo tegen 11 uur is het tijd dat we worden weg getoeterd door de eigenaresse van de zaak en worden 47 motoren gestart, waaronder een 6 tal VKM- ers, jammer dat nr. 48, een pas gereviseerde Ariël met origineel BSA voorspatbord, geen vonkjes meer wilde afgeven. De rit gaat over het Beneden Oosterdiep, de Industrieweg richting de Wildervanksterdallen en Bonnerveen naar Gasselternijveenschemond voor een 1e stop op bikers-camping “ De Motorschuur”. Op deze passende accommodatie, waar de dames onder ons een persoonlijk aandenken kunnen achterlaten, met koffie geschuild voor een buitje. Toen de bui over gedreven was de tocht vervolgd door het buiten gebied richting Drouwen voor een goed verzorgde lunch met soep en broodjes in restaurant “De Alinghoek”.

Na de lunch en bijgepraat te hebben weer op weg richting Gasselte om tijdens het rijden achter een ‘s- morgens op het plein ontdekt pareltje uit Pekela (350 cc 1 cilinder Velocette Mac van 1950) te rijden. Ook dat maakt de “Toeterrit” elk jaar tot iets onvergetelijks omdat er telkens weer een nieuw juweeltje uit de motorhistorie komt opdagen. Het horen en zien van zo’n stampende Engelse beauty met zijn kenmerkende visstaart uitlaat geeft een kick en je krijgt heimwee naar toen. Wat was ik jaloers op de zoon van een dancing eigenaar in de regio waar ze midden jaren 60 (al) een glazen dansvloer hadden met gekleurde verlichting er onder. De zoon reed op zo’n sportieve 499 cc metende 1 cilinder Velocette Venom (productie 1955- 70) en ik op m’n vaders Union (bromfiets) met op de duo jeugdvriendin Jannie met d’r mooie ogen (hoe gaat het nu met jou?) om daar elke zondagavond over de dansvloer te schuifelen. De Rotterdamse importeur R.S. Stokvis was in de periode 1945-’68 importeur van Velocette voor Nederland. Maar het waren de heren Goodman en Geu die in 1905 het familiebedrijf Veloce Limited in motorstad Birmingham (UK) haar eerste 4 tact motorfietsen in de markt zetten. In de basis zie ik de Velocette K als de oer-vader voor de in 1965 uitgebrachte Venom Truxton (500 cc 1 pitter) als meest ultieme caféracer. Tijdens de mobilisatie en 2e Wereldoorlog paste de fabriek de 350 cc MAC (burger uitvoering) aan voor militair gebruik met type aanduiding MAF, leverbaar in de kleuren legergroen, navybleu en woestijngeel met een luchtfilterkast op de tank. Met de ontwikkelingen van de 1-pitter (M) modellen kwamen in 1953 de MAC en in ‘54 de MSS uit, beide met een swingarm frame en aluminium motorblok. In 1956 werden de 350 cc Viper en de grotere Venom (500 cc) sportmodellen in de markt gezet evenals een scrambler en endurance uitvoering. In 1961 werd met een geprepareerde Venom 500 het 24 uurs 100 mijlen per uur record gebroken. Voor velen is de in 1965 door de fabriek uitgebrachte Venom Truxton (500 cc 1 pitter) de meest ultieme caféracer. In 1970 maakte het weekblad met de rode band op de voorpagina, “Motor”, er melding van dat Velocette helaas een punt ging zetten achter de productie van motoren en z’n 80 medewerkers incl. het hoofd van de ontwikkelingsafdeling naar huis moest sturen en het merk een “in memoriam” zou worden.

Maar nu verder met de route, vanaf de Gasselterstraat wat links en rechts afgeslagen om via Nijend en Hagenend over de rotonde richting Annen te rijden waar op het parkeerterrein voor benzinetankstation en Vakgarage Stadman de appeltjesstop is gepland. Tijdens het nuttigen van het fruithapje wat bijgepraat en de wolkenontwikkeling wat gevolgd. Omdat de vooruitzichten niet erg positief waren en we nog zeker een dik uur moesten rijden toch maar besloten om het laatste 20 km naar Veendam voor gezien te houden. Gelukkig viel de regen onderweg erg mee behoudens wat verdwaalde spetters, wat hopelijk ook voor hen die wel de hele rit hebben gereden het geval is geweest.

Organisatie en vrijwillige verkeersgeleiders nogmaals hartelijk dank voor de geleverde inspanningen die ook deze dag weer hebben gemaakt tot een succes.
Wij komen zeker volgend jaar terug met de intentie de komende 23 jaar vol te maken.
Freek B.

Bronvermelding; weekblad Motor 1970 / VMC clubblad 1987 en 2005 / Wikipedia. (NB, het Velocette verhaal is enigszins ingekort, voor de liefhebbers is het gehele artikel op verzoek verkrijgbaar).



sbocp


Vervolg Bevrijdingstocht Oude Pekela op zaterdag 13 april 2019

De route is inmiddels bekend en is voor het grootste gedeelte nieuw. We gaan nog wel over de Rolinbrug in Veele, waar zich ook het monument bevindt van het Belgische regiment parachutisten onder aanvoering van kolonel Blondeel. Ook de intocht vanaf Boven Pekela is ongewijzigd, maar nu met de motoren voorop. 
Verder voert de route ons door en het prachtige landschap van Westerwolde en rijden we, onder andere, langs het stroomdal van de Ruiten-A en de Mussel-A.

In verband met de zaterdag drukte in Stadskanaal mijden we het centrum en gaan hier met een grote boog omheen. 
In grote lijnen is de route als volgt: Start Oude Pekela – Holte – Höfte – Wessinghuizen – Veele met de Rolinbrug – Smeerling - Harpel – Blekslage – Kopstukken – Mussel – Vledderveen – Ter Maarsch – Stadskanaal – pauze + opstellen defilé Pelela – Nieuwe Pekela – eindpunt en afsluiting Oude Pekela. 
De totale lengte bedraagt circa 60 km. Wij wensen jullie heel veel plezier en genot tijdens deze mooie en gezellige Bevrijdingstocht.

Graag tot ziens in Oude Pekela op zaterdag 13 april.
Vriendelijke groet, Lenus Ottjes, tel. 0598-619569

Bevrijdingstocht Pekela, zaterdag 13 april 2019

Op 12, 13 en 14 april 1945 zijn Oost-Groningen en de Veenkoloniën bevrijd door een Poolse Pantser divisie onder aanvoering van Generaal Maczek en een Belgisch regiment Parachutisten van de S.A.S. onder aanvoering van Kolonel Blondeel. Om dit te vieren houden wij op zaterdag 13 april een toettocht die gedeeltelijk de route volgt waarlangs die troepen deze streken en onze dorpen hebben bevrijd.

Hierbij nodigen wij jullie uit om met je oldtimer- of klassieke motor aan deze toertocht mee te doen. Vooral legermotoren, zowel met als zonder sirene zijn van harte welkom. De tocht wordt verreden onder begeleiding van ervaren verkeersregelaars.

Aanmelding/inschrijven vanaf 13.00 uur bij molen De Onrust aan het Raadhuisplein in Oude Pekela. Jullie worden hier ontvangen met een kop koffie of thee en ontvangen tevens twee consumptiebonnen per persoon. Vertrek om +/- 14.00 uur. De route gaat eerst via Westerwolde, waarlangs de Belgen kwamen en vervolgens door de Veenkoloniën, de route van de Polen. De lengte van de rit bedraagt circa 60 km. In Boven Pekela, bij Dorpshuis De Riggel, wordt een korte stop gehouden waar jullie één van de consumptiebonnen kunnen besteden. De rit wordt afgesloten bij MFC De Binding in Oude Pekela. Hier kunnen jullie de tweede consumptiebon besteden en ontvangen jullie na afloop een herinnering. De deelname aan deze toertocht is gratis.

Voorlopig programma bevrijdingstocht, zaterdag 13 april:
1. vanaf 13.00 uur aanmelden/inschrijven bij de molen
2. +/- 14.00 uur vertrek bevrijdingstocht (route wordt nog uitgewerkt)
3. +/- 15.15/15.30 uur pauze/showmoment bij dorpshuis De Riggel in Boven Pekela
4. +/- 16.00 uur vertrek/intocht via Nieuwe Pekela naar Oude Pekela
5. +/- 16.30 uur aankomst/showmoment bij MFC De Binding in Oude Pekela
6. +/- 17.00 uur einde van de festiviteiten

In tegenstelling tot vorig jaar rijdt de groep motoren de gehele tocht voorop en bepaalt hiermee de te rijden snelheid!!!
Mogelijke aanvullende gegevens en eventuele wijzigingen over deze tocht kunnen jullie vinden op deze website van de Toeterrit.

Graag tot ziens op zaterdag 13 april in Oude Pekela!
Vriendelijke groet, Lenus Ottjes, tel.: 0598-619569


Verslag Bogdike “Toeterrit” 27 april 2018

Ja motormuizen het was even slikken na afloop van de 25e Toeterrit omdat weer een traditie verleden tijd zou worden, dit keer niet door toedoen van een kleine groepering met geldingsdrang maar Lenus en Alida vonden het na 25 jaar tijd om de fakkel over te dragen. Lange tijd bleef het stil en men had zich verzoend met de gedachte dat Koning(innen) dag nooit meer zo zou worden als voorheen. Tot op de 2e maandag van februari op de maandelijkse VKM praatavond in Hoogeveen Lenus met de mededeling kwam ‘t gait weer deur’ daarmee doelend op de Toeterrit 2018.

Het was de club van wijlen Bé Wever (9-01-2013) stichting “Bogdike” die met het organiseren van muzikale, en culturele evenementen reuring brengt in Veendam en in februari in gesprek ging met de familie Ottjes om van dit jaarlijkse evenement een historische gebeurtenis te laten worden. Direct boden Lenus en Alida aan om de nieuwe organisatoren van hun “Toeterrit” die altijd in het teken van Oranje heeft gestaan met raad en daad te steunen om de rit voor de komende 25 jaar tot een jaarlijks terugkerend evenement te laten worden. Bijna alles is gebleven zoals het altijd geweest is uitsluitend deelname met motoren van 40 jaar of ouder vanaf het plein voor café “De Toeter” aan het Beneden Westerdiep waar vooraf ingeschreven kan worden, het oranje lintje, informatie, blijvend aandenken en gratis koffie met Grunneger kouke klaar staat.


Het was ‘s morgens rond half 9 nog niet echt zomers toen wij Jan (S) en ondergetekende Wilhelminaoord binnen rolden om Johan (R.) aan te halen om met z’n 3-en richting het Groningse trekken. Het eerste gedeelte van de rit via Dwingeloo en Hooghalen en via de boswachterij richting Rolde verliep voorspoedig totdat in de buurt van Eldersloo Johan met z’n voorwiel over een spijker reed die op straat lag en vervolgens in de achterband prikte. Ja en dan loopt zelfs de band van een BMW leeg maar tegenwoordig is overal een zalfje of spuitbusje voor verkrijgbaar dus ook voor een lekke banden en als gepokte toerrijder wordt een spuitbusje schuim uit de bagage opgediept. Na eerst de roestige spijker uit het rubber gepeuterd te hebben de spuitbus op het ventiel gezet om de binnenband te vullen met schuim en drijfgas zoals in de (veel talen) omschreven gebruiksaanwijzing staat vermeld. Gelukkig kreeg de band weer iets van zijn oorspronkelijke vorm terug en dus rustig verder gereden op zoek naar een tankstation om de band verder op spanning te brengen. 

Helaas na een tijdje begon de BMW weer te kwispelen met de achterkant doordat de band weer aan het leeglopen was. Weer gestopt voor overleg hoe nu verder en Johan de voorkeur gaf om het thuisfront te bellen om gehaald te worden en daarna met z’n aanhanger de motor richting Wilhelminaoord te transporteren. Wij zijn met z’n 2 doorgereden richting Rolde om vandaar via de A 28 rechtstreeks naar Veendam te rijden om tijd winst te halen. Daar iets na half 11 aankomende was het al flink druk bij “De Toeter” en het oranje zonnetje zorgde voor een aangename temperatuur wat wens je als oldtimer (rijder) nog meer. We werden verwelkomt door een relaxt rondwandelende Lenus die zag dat het allemaal goed zou komen vandaag daarna ingeschreven, koffie gehaald en ups naar buiten om brommers te kieken en bijpraten. 

Tegen 11 uur hadden zich een 73 deelnemers aangemeld waaronder gelukkig ook een 10 tal VKM-ers, ook de rood-gele Magnat Debon van 1928 al jaren de oudste deelnemende motor maar dat was nu een 1000 cc Harley-Davidson “V- twin” die in 1918 uit het houten fabriekje in Milwaukee (USA) rolde. Persoonlijk associeer ik het merk met de type’s WLA /WLC met een Flathead V-Twin blok die na de oorlog zijn achter gebleven en door menigeen uit de dump of een boerenschuur zijn geplukt. Maar ook de in 1969 uitgebrachte film “ Easy Rider” was voor mij het echte leven tot grote ontsteltenis van m’n oude heer die voortdurend riep d’r komt van jou niks terecht om vervolgens de stekker uit de radio te trekken als nummers van The Band, Jimi Hendrix, Steppenwolf e.d. werden gedraaid.

Begin 1903 werd de eerste serie van door William Harley en Arthur Davidson gebouwde 3 pk sterke 1 pittertjes uitgebracht om het fietsen te vergemakkelijken (ondersteunend fietsen is van alle tijden). In 1909 wordt de eerste 7 pk sterke en 495 cc metende V- twin uitgebracht en in de 1e wereldoorlog (1914-18) werden een 20.000 tal HD’s naar Europa verscheept in het kader van materieel ondersteuning. Vermoedelijk is de motor van de “Toeterrit” deelnemer ook via deze weg na omzwervingen bij de huidige eigenaar terecht gekomen. Als gevolg van de beurscrash in 1929 op Wallstreet zakt de motorproductie van het merk naar historisch een diepte punt in de geschiedenis. Maar met de introductie van de “knucklehead” in 1936 kruipt men uit het dal en tijdens de 2e wereldoorlog (1939-1945) worden een dan 90.000 WLC (voor Canadese en Engelse leger en met uitwisselbare wielen) en WLA (niet uitwisselbaar voor en achterwiel) naar Europa verscheept. In 1966 werd het knucklehead krachtbron vervangen door een nieuwe versie V -twins genaamd “Shovelhead” en in 1986 gaat het merk naar de beurs (Walstreet) die in 1929 bij de ondergang betekende voor het merk om geld te halen. 

Warmer krijg ik het van de roodbruine Amerikaan met z’n goudbrons kleurige Indiaan op de tank. De productie hiervan (Indian motor cycle) met kenmerkende verschil t.o.v. de concurrent z’n gashandel links en ontsteking rechts op het stuur begon twee jaar eerder dan die van de vrienden uit Milwaukee maar is mogelijk mede door het directie besluit tijdens de 1e wereldoorlog alle geproduceerd Powerplus motoren (ruim 40.000) van 1917 en 1918 voor Amerikaanse leger te bestemmen en daarmee hun dealers dwongen andere merken die wél konden leveren te verkopen. In Na de oorlog profiteerde Indian weliswaar van de opleving van de motorfietsindustrie in de Verenigde Staten, maar de toppositie was overgenomen door HD en in 1954 gaat bij Indian het licht uit.

Na een korte briefing werden we weg getoeterd door Lenus en Alida door een haag van toeschouwers richting Tripscompagnie, Sappemeer en Slochteren om naar Steendam te rijden voor de lunchstop bij podium-café “Peter en Leni aan het Damsterdiep waar de soep met spekkies en eigen gemaakte gehaktballen voortreffelijk smaakten. Het is een unieke gelegenheid en het bezoeken zeker waard is als je in de regio bent en het credo van de uitbaters is “wat je ziet is wat je krijgt” zo bieden ze naast eten en drinken ook een podium voor beginnende muzikanten, dichters, schrijvers e.d. om in een huiselijke sfeer het publiek te entertainen. Na de lunch klonk het fluitsignaal, tijd om op te stappen en via Laskwerd en Appingedam te onthaasten richting Delfzijl via het het 100 ha. grote chemiepark dat onderdeel is van het 180.000 m2 grote Eemshaven industrieterrein “Oosterhorn”, om op de Pier van Oterdum te genieten van het vergezicht over “De Eems” met z’n windmolenpark. Tot begin jaren 70 van de vorige eeuw was Oterdum een dorp van nog geen 100 inwoners die overwegend agrarisch ingesteld - of visserlui waren maar het dorp is op geofferd om ruimte te maken voor verbreding/op delta hoogte brengen van de zeedijk en het in ontwikkeling zijnde industriegebied Oosterhorn.

Na het snuiven van de frisse wind en een diepgaand gesprek over de Tsjechische motor industrie ging de rit verder via Termunten en Oostwold naar de “Blauwe Stad” ( Midwolda) waar op de parkeerplaats het traditionele appeltje, wat goed smaakte, werd genuttigd. Zo tegen 3 uur klonk het eerste geronk van de motoren voor de laatste etappe en werd Heiligerlee doorkruist om via Meeden richting Veendam te rijden. Bij aankomst op het vertrekpunt van die morgen werden we feestelijk onthaald door het dweilorkest “Wakker Worden” en de stemming bij de aanwezige bezoekers zat er al goed in. Na het nuttigen van een verfrissing wat nagepraat te hebben de organisatie bedankt voor deze mooie dag in het Grunneger laand om huiswaarts te keren, en onderweg de tank bijgevuld als voorbereiding op de “Zwolse Klassiekerrit” de volgende dag.

 

Freek B.


Nieuwe organisatie Toeterrit
(februari 2018)

Tot onze grote vreugde neemt stichting BOGDIKE de organisatie van de TOETERRIT over! Wij zijn daar heel erg blij mee en wensen de nieuwe organisatoren heel veel succes! Zie voor meer informatie de agenda-pagina van deze website!

Lenus en Alida Ottjes

 

 

 

25 jaar Toeterrit, begin en einde van een heel bijzondere periode

Lang geleden, toen wij allemaal nog jong waren, kwamen wij, Hans v/d Mee, Conny Tonkes, Lenus en Alida Ottjes, terug van een VKM-vergadering/praatavond in Hoogeveen. Het was in het jaar 1992. Terugrijdend naar Veendam lieten we de avond nog even dunnetjes weer de revue passeren. Zoals ieder mens hadden ook wij wel wat op- en aanmerkingen, maar wat vooral opviel was dat er in de regio (Oost-) Groningen niets, of nauwelijks iets te beleven viel op klassieker gebied. Alida stelde toen voor dat wij daar dan maar iets aan moesten doen. Hans voelde daar eerst niet zoveel voor en ik wilde het niet alleen doen, maar na enig aandringen van de dames hebben we de handen ineen geslagen en hebben we met ons vieren de uitdaging aangenomen. Hans werkte bij de gemeente en wist daar goed de weg. Ook wist hij wel een leuk café die als startplaats kon dienen, namelijk café De Toeter. Ik was goed op de hoogte van de mooiste en bijzondere plekken in de provincie. Het moest en zou dan ook een promotierit voor en door Groningen worden. De beide dames zorgden er voor dat wij ons boekje niet te buiten gingen, zodat het een goed geoliede organisatie werd. Besloten werd dan ook om op Koninginnedag 1993 de 1e Toeterrit van start te laten gaan!

Na 7 jaar hielden Hans en Conny het helaas voor gezien. Ja, daar sta je dan alleen met een evenement waar je al je ziel en zaligheid in hebt gestoken. Gelukkig hebben we steeds een koppel kunnen vinden die ons wilde helpen bij de organisatie, zodat de toekomst van de Toeterrit was gegarandeerd en dat we er een blijvend succes van konden maken. Veel, héél veel mooie routes, bijzondere lunch-locaties en cultuur-historische monumenten hebben we sinds 1993 bezocht. Eén van de mooiste complimenten die we vaak in ontvangst mochten nemen was dan ook: ‘Ik heb nooit geweten dat Groningen zo mooi is’!!! Andere hoogtepunten waren de uitgave van ons 20 jarig jubileumboek in 2012 en natuurlijk niet te vergeten de bezoeken aan het TT-circuit, met als uitschieter de legendarische rondjes van de 92 jarige Piet Hoogland in 2015!

Nu, 25 jaar later, raakt de benzine op, de bougievonkjes worden zwakker, de banden zijn bijna glad en de olie moet nodig worden ververst. Het was een geweldige tijd, maar ik heb nu, na lang aarzelen, toch besloten om ná de 25e Toeterrit te stoppen met de organisatie.

Het zou natuurlijk eeuwig zonde zijn als deze oldtimer/klassieker toertocht uit de regio zou verdwijnen. Vooral ook omdat hier geen vergelijkbaar evenement wordt gehouden, terwijl de provincie Groningen toch zeer zeker mogelijkheden te over biedt voor de organisatie van een prachtig motorfiets evenement!

Allen heel hartelijk bedankt en de vriendelijke groeten van Lenus en Alida Ottjes

 

Viering jubileum 25e Toeterrit groot succes (geplaatst: 10 mei 2017)

Dankzij het mooie weer ’s-morgens konden wij ons verheugen op een grote opkomst van niet minder dan 78 deelnemers, waaronder zo’n 30 VKM-ers. Tel daar nog eens 13 verkeersregelaars bij en je zit op een respectabel aantal van 91 motoren!

Jannie, van café De Toeter, had als welkomstdrank de koffie weer lekker heet en bruin, en de bijbehorende grunneger kouke en oale wieve weer heerlijk gesmeerd met een laagje boter. De deelnemers lieten het zich dan ook met recht goed smaken. Tot mijn grote verassing en blijdschap kwam er ook nog een beroemde VKM-er even poolshoogte nemen. Niemand minder dan onze Piet uit Nieuwlande. Nadat  Alida hem ook een jubileumbeker had gegeven ontkwam zij niet meer aan een stevige knuffel, ha, ha. Dank je wel voor je komst en je belangstelling Piet!

Zelden heb ik zoveel enthousiast en vrolijk publiek gezien als tijdens de grappen, grollen en het gezang van de sjomp uit Vriescheloo, Evert Baptist, goeidag eem!!! Ook tijdens de start van al die oude motoren zag het zwart van de mensen, ze stonden vele rijen dik aan beide zijden van de weg tot aan de Kazemierstraat. Burgemeester Sipke Swierstra sprak een paar mooie en lovende openings woorden en kreeg volgens traditie als dank een fles Oranjebitter met als extra daarbij een koffiebeker waarop het 25 jarig jubileum logo van de Toeterrit was afgedrukt. Daarna gaf hij het startsignaal door een niet mis te verstane ferme stoot op een koperen scheepshoorn, het leek wel een misthoorn.

Na eerst een korte tankpauze bij de Shellpomp van Technotrans ging de stoet op weg naar de lunchpauze bij de Blauwestad Hoeve in Midwolda. Hoewel wij het totaal aantal personen vroegtijdig hadden doorgegeven verliep de lunchpauze niet helemaal zoals we ons hadden voorgesteld en graag hadden gewild, jammer. Ook begon het hier te regenen.

Het tweede gedeelte van de toertocht verliep dan ook onder minder goede weersomstandigheden, maar dat werd snel vergeten bij aankomst bij de voormalige strokartonfabriek Free & Co in Oude Pekela. Hierin bevind zich nu het hennep verwerkende bedrijf Hempflax. In een gedeelte van de oude fabriek zit de stichting Siep & Co. met onder andere de oude Stork stoommachine uit 1929 die met behulp van perslucht voor ons aan de gang werd gebracht. De voorlichting over de verwerking en toepassing van hennepvezels kon helaas geen doorgang vinden, jammer, maar vanwege technische problemen bij een zuster bedrijf in het buitenland kon de heer Reinders niet aanwezig zijn.

Na vertrek bij Hempflax zijn we eerst nog langs de oude en monumentale bouwwerken van Oude Pekela gereden, om daarna onze route onder gunstige weersomstandigheden te vervolgen richting Veendam. Bij aankomst bij café De Toeter werden we verwelkomd door de uitbundige klanken van dweilorkest De Dwaarsliggers.

Ook de bezemwagen, beschikbaar gesteld door Mulders Motoren, heeft weer zijn diensten bewezen door onderweg allemaal kleine storinkjes te verhelpen. Helaas moest één pechgeval naar huis gebracht worden, maar die woonde gelukkig in Veendam. Jullie hebben natuurlijk allemaal gehoord of gelezen dat dit voor ons de laatste Toeterrit was. Veel, héél veel mensen vinden dit erg jammer en vinden dat deze traditie, want dat is het inmiddels geworden, door moet gaan. Hierbij dan ook nogmaals een DRINGENDE OPROEP aan alle oldtimer liefhebbers en bezitters in Veendam en wijde omgeving om de traditie voort te zetten, iets nieuws op poten zetten, of gewoon de draad op te pakken en/of over te nemen, neem gerust contact met mij op!

Hartelijk dank aan de mensen/fotograven die foto’s beschikbaar hebben gesteld voor de website of dit op de Facebook pagina hebben geplaatst, waardoor we letterlijk terug kunnen kijken op een geslaagd jubileumfeest. In het bijzonder hartelijk dank aan alle deelnemers, verkeersregelaars, vrijwilligers en sponsors. Dankzij  jullie deelname, tomeloze inzet en spontane medewerking was het weer een zeer bijzonder geslaagd feest en voor ons een mooie en gedenkwaardige afsluiting van 25 jaar Toeterrit,  dank, dank, dank!!!

Organisatie Toeterrit, Lenus en Alida Ottjes


Jubileum 25e Toeterrit Veendam wordt uitbundig gevierd
(geplaatst: maart 2017)

Op Koningsdag, donderdag 27 april, gaat de 25e Toeterrit vanuit Veendam van start. Dit is voor mij, als organisator van deze toertocht, de laatste. Het was een heel bijzondere periode met een aaneenschakeling van hoogtepunten, maar het is nu, na 25 jaar, tijd om te stoppen. We gaan dit jubileum dan ook uitbundig vieren en om te beginnen krijgt iedere deelnemer bij inschrijving een mooie en blijvende herinnering.
Het startsignaal, een flinke stoot op een koperen scheepstoeter, wordt om 11.00 uur gegeven door Sipke Swierstra, de burgemeester van Veendam.

De eerste aanmelding kwam uit onverwachte hoek en wel van niemand minder dan de bekende, of moet ik misschien zeggen beruchte, Evert Baptist uit Vriescheloo op zijn Zündapp. Hij zal ons op zijn manier vermaken met zijn grappen, grollen en gezang. We hebben met Evert afgesproken dat hij zich zal gedragen, maar of dat ook gebeurd is nog maar zeer de vraag!

Onze 1e stopplaats is bij de Blauwestad Hoeve in Midwolda, dit is een monumentale Oldambster boerderij uit 1879, en hier houden wij onze lunchpauze. Onderweg is natuurlijk ook weer veel te zien. Vooral de 2e stop in Oude Pekela is erg interessant. De oude Stork stoommachine uit 1929 is, weliswaar op perslucht, in bedrijf te zien. Let ook vooral eens op het vele werk dat hier door de vrijwilligers is verzet en nu nog steeds! Ook is er iemand aanwezig van de firma Hempflax, eigenaar van het gebouw, die iets kan vertellen over de verwerking en toepassing van hennepvezels.
Bij terugkomst in Veendam worden we feestelijk verwelkomd met muziek van het dweilorkest De Dwaarsliggers die gestoken zullen zijn in toepasselijke kledij.
Tot ziens in Veendam,

Vriendelijke groeten van de organisatie; Lenus en Alida Ottjes

Vervolg vooruitblik 25e Toeterrit 2017
(geplaatst: december 2016)

We hebben weer een hele mooie route uitgestippeld  door het wijdse Groninger landschap met zijn prachtige vergezichten en door sfeervolle dorpen. De middagstop staat dan ook gepland in Midwolda. Hier komen we, via een fraaie, door bomen omzoomde oprijlaan, aan bij de Blauwestadhoeve. Dit is een monumentale Oldambster boerderij uit 1879 en aan de voorzijde bevindt zich nog een authentieke slingertuin. Hier zullen wij onze lunchpauze houden. De hoeve beheert verder nog een groepsaccommodatie, een mini-camping en een B & B, op zijn Gronings; Stee en Stoetje.

Na de lunchpauze vervolgen we onze route langs het Oldambtmeer via Oostwold, Kromme - Elleboog en Ekamp naar Oostereinde. Daarna is het nog een klein stukje naar het beginpunt en hebben we daarmee het rondje Blauwestad achter de rug. We vervolgen onze route via Winschoten, Heiligerlee, langs het standbeeld van Graaf Adolf van Nassau, die hier in de slag tegen de Spanjaarden in 1568 is gesneuveld. Dit was tevens het begin van de 80-jarige oorlog. Vervolgens gaan we verder langs Tranendal, (zo genoemd naar aanleiding van de 80-jarige oorlog?), Napels West, en passeren dan onderweg ook nog een Luchtwachttoren uit de periode van de Koude Oorlog. We zijn dan inmiddels weer terug in Winschoten.

Daarna gaan we verder langs Blijham naar Oude Pekela, Ol-Pekel veur de Grunnegers onder ons. Oude Pekela is ontstaan rond 1600 toen hier het veen werd afgegraven. Het dorp telt dan ook vele monumenten; o.a. een watertoren uit 1938, koren- en pelmolen De Onrust uit 1850, de NH kerk uit 1683 en de RK kruisbasiliek St. Willibrordus stamt uit 1895/96, om er maar een paar te noemen.

Het dorp dankt zijn naam hoogstwaarschijnlijk aan het riviertje de Pekel-A, of Aa, waarbij bij vloed het zoute zeewater in binnendrong. Door de vervening vestigden zich hier veel boeren op de nieuw ontstane vruchtbare grond. Daardoor ontstond weer veel handel en industrie. Eén van de belangrijkste was de strokartonindustrie. We brengen dan ook een bezoek aan voormalig strokartonfabriek Free & Co, deze werd opgericht door Elso Free in 1904, en was in bedrijf tot en met 1979. Hierin is nu het bedrijf Hempflax gevestigd. Dit bedrijf maakt van hennepvezels de meest uiteenlopende producten, zoals b.v. pallets en diverse panelen voor de auto industrie. Omdat het bedrijf de historie een warm hart toedraagt, is de machinekamer met de daarin nog aanwezige Stork stoommachine uit 1929 ondergebracht in de stichting Siep & Co. Dit staat voor Stichting Industrieel Erfgoed Pekela (www.siepco.info). De stichting heeft niet alleen de stoommachine, maar o.a. ook een 3 cilinder Stork - Hesselman dieselmotor uit 1937 in beheer. Dit lijkt ons dan ook een uitstekende plek om ons ‘appeltjestop’ te houden.

Na ons ‘appeltjestop’ rijden we eerst nog een rondje langs de reeds eerder genoemde monumentale gebouwen. Ook valt onderweg dan op, dat, in tegenstelling tot veel andere veenkoloniën, het kanaal niet is gedempt en daardoor gelukkig het karakteristieke beeld behouden is gebleven. Ook is het oorspronkelijke, slingerende riviertje hier op veel plaatsen nog terug te vinden en te herkennen.
Daarna is het nog maar een klein stukje naar café De Toeter, waar we onder het genot van een consumptie, nog even gezellig bij kunnen kletsen en nagenieten.

Tot ziens op Koningsdag, donderdag 27 april.

Hartelijke groeten van de organisatie, Lenus en Alida Ottjes


Vooruitblik 25e Toeterrit 2017
(geplaatst: oktober 2016)

Ja, alweer de 25e Toeterrit, een echt jubileum dus, en we proberen er dan ook weer iets bijzonders van te maken. En o-ja, een jubilaris krijgt meestal ook een cadeau. Het mooiste cadeau dat jullie ons kunnen geven is om in grote getale te komen en dan het liefst en vooral op zo oud- en bijzonder mogelijke motorfietsen!!!

Ook heb ik jullie al een paar keer een rondje Blauw stad/Oldambtmeer beloofd. De eerste keer ging het niet door omdat we de wens van onze Piet in vervulling konden laten gaan. Iedereen herinnert zich nog wel de snelle rondjes over het TT-circuit met Piet in de hoofdrol. Ook vorig jaar lukte het niet, toen gingen we op uitnodiging van het molenaarsteam, na de restauratie, naar de heropening van molen de Hazewind in Gieten. Ook deze rit zullen we niet gauw vergeten, vooral ook omdat Freek B. het zo mooi vergeleek met een bezoek aan het Elefantentreffen. Als ik er nog aan terug denk krijg ik haast weer kippenvel.

Maar nu gaan we dan toch een rondje door het Oldambt maken. Locaties voor de lunchpauze en de ‘appeltjestop’ zijn op dit moment nog niet bekend. Er zijn echter voldoende leuke en interessante plekken voorhanden, maar we hebben daarin nog geen keuze en dus ook nog geen afspraken kunnen maken. Een en ander zal echter zeker weer de moeite waard zijn zoals jullie van ons gewend zijn.

Meer en aanvullende informatie komt zo spoedig mogelijk op deze nieuwspagina. Zie voor de officiële uitnodiging de agendapagina.
Vanuit Veendam alvast prettige feestdagen, en graag tot ziens bij de 25e Toeterrit op donderdag 27 april 2017.

Vriendelijke groeten van de organisatie, Lenus en Alida Ottjes

Terugblik 24e Toeterrit 2016 (geplaatst: mei 2016)

HISTORISCHE TOETERRIT 2016
Ja, historisch, we hebben er lang over gediscussieerd, maar uiteindelijk toch besloten om i.v.m. de drukte, niet door de Kerkstraat te rijden. Gelukkig kwam het publiek wel in grote getale naar het Beneden Westerdiep. Ook in al die jaren het laagste aantal deelnemers, maar het onvoorspelbare weer speelde daarin natuurlijk de hoofdrol! Desondanks toch 40 onverschrokken inschrijvers, waarvan de meesten gelukkig op regenbanden en sommigen zelfs op winterbanden waren gekomen  (ha, ha, ha). Geu Hahn uit Dedemsvaart kwam als eerste met zijn pas gerestaureerde Jawa Perak uit 1949. Dit was voor hem de tweede rit met deze prachtige motor. Ook zag ik nog een zeldzame Ariel Leader uit 1958, 250cc 2 cilinder- tweetakt met beplating, en of je hem nou mooi vindt of niet, het blijft een heel bijzondere motorfiets, verder nog een oude Puch, een Honda Dream en nog veel meer oude glorie. Echte diehards dus, respect en super blij dat jullie er waren en op deze manier je waardering voor de organisatie lieten blijken.

Onze starter Jacob Alkema, official, wedstrijdleider en speaker bij de KNMV en de FIM hield een mooi welkomstwoord, daarna gaf hij het startsignaal door krachtig op de toeter te blazen. Bij ons vertrek  vertelde hij de vele toeschouwers diverse bijzonderheden over de oude motoren die aan hen voorbij trokken en dat viel zeer in de smaak bij het publiek.

De rit tot aan onze lunchpauze bij de molen in Gieten werd afgewisseld met natte en droge perioden. De lunchpauze zelf  was echter uitstekend verzorgd en het was er weer erg gezellig. Om 1 uur werd de molen, na een flinke restauratie, heropend door Eric van Oosterhout, burgemeester van de gemeente Aa en Hunze. Dit gebeurde op de manier zoals het vroeger ook ging. Met paard en wagen, geladen met zakken graan en deze zakken werden met behulp van windkracht naar de maalzolder van de molen gehesen, geweldig. Voor we naar onze volgende stopplaats konden vertrekken, moesten we nog even wachten op een flinke hagelbui. Gelukkig was dit het laatste wat Pluvius voor ons in petto had en konden we zonder verdere ongemakken onze route vervolgen naar Museum Spoorlijn STAR in Stadskanaal. Hier was het tijd om ons te vergapen aan de immense diesel- en stoomlocomotieven en werden we op deskundige wijze voorgelicht over de werking, het onderhoud en de restauratie van het historische spoorwegmateriaal. Zeer indrukwekkend wat de vele vrijwilligers hier allemaal doen en tot stand brengen.

Na ons ‘appeltjestop’ hadden we nog een hele mooie binnendoor route via kruip door sluip door weggetjes naar Veendam. Hier aangekomen konden we bijkomen van een, toch wel een beetje sombere dag. Het is wel eens vaker koud en soms nat geweest tijdens de Toeterrit, maar dit jaar was het toch wel een record. Gelukkig heeft dit geen invloed gehad op het moreel van de deelnemers en de verkeersregelaars. Iedereen was zeer opgetogen over de mooie route en de bijzondere, bezienswaardige stopplaatsen en ze waren dan ook zeer blij dat ze waren gekomen.

Op onze fotopagina kunnen jullie nog even nagenieten en herinneringen ophalen van alle feestelijkheden en bezienswaardigheden. Veel van de foto’s zijn beschikbaar gesteld door o.a. fotograaf Egbert Venema en vrijwillig molenaar Roelof Kooiker. Bekijk vooral eens de website van Egbert: www.metegbertdoorveendam.nl,  en vergeet ook vooral ons gastenboek niet!
Rest ons nog slechts één ding te doen……… POETSEN!

Dankzij jullie, de deelnemers, de verkeersregelaars, de bezemwagen en de sponsors, was het toch weer een hele mooie en geslaagde Toeterrit. Bedankt allemaal!!!

Namens de organisatie, Lenus en Alida Ottjes

Vervolg voorbereidingen 24e Toeterrit 2016 (geplaatst: februari 2016)

Er is nogal veel gebeurd de afgelopen weken. Het grootste nieuws is natuurlijk wel het faillissement van Hotel Braams, waardoor onze lunchafspraak niet door kon gaan. Dit was voor ons een grote teleurstelling, ook omdat deze historische pauzeplaats direct invloed heeft op het invullen van de route. Gelukkig wordt dit, mede dankzij de inzet en hulp van het molenaarsteam van de Hazewind, opgelost door een cateringbedrijf die niet alleen voor de inwendige mens, maar ook voor partytenten, tafels, banken enz. zorgt.

Ook het plannen van de route gaf de nodige problemen. Zoals vroeger, ook nu maar even de kaart geraadpleegd voor een mooie route naar onze lunchpauze in Gieten. De criteria zijn dan; het moet afwisselend zijn, het moet bij voorkeur een route zijn die we nog niet eerder hebben gereden en het mag niet te lang zijn. Na het bestuderen van de kaart nu, in het digitale tijdperk, Google Maps geraadpleegd over de mogelijkheden en de afstanden, dat scheelt in ieder geval één verkenningsrondje!
Dat de ouderwetse controle nodig blijft blijkt uit het volgende; een heel leuk stukje route ligt tussen Schipborg en Zeegse. Google Maps gaf hier een keurige weg aan en uit ervaring nog maar eens verder ingezoomd en heel goed gekeken, het was een ECHTE WEG!!! Bij het eerste proefrondje kom je dan tot de ontdekking dat de weg na een paar kilometer overgaat in een verharde zandlaan met HELE DIEPE GATEN!!! Niet geschikt voor de Toeterrit dus. Wel is dit een prachtig mooi gebied om te wandelen of te fietsen, echt een aanrader.

Maar wees gerust, met de route komt het wel goed. Na het feestgedruis in Gieten vervolgen wij onze route naar ons ‘appeltjestop’. Via Gasselte, Drouwen en Drouwenermond, gaan we naar museumspoorlijn S.T.A.R. in Stadskanaal. Omdat er op die dag geen treinen rijden, kunnen wij daar ongestoord parkeren, ons appeltje of sinaasappeltje nuttigen en onder begeleiding van een paar medewerkers de loodsen met de daarin opgestelde imposante stoomlocomotieven, alsmede de zeer goed geoutilleerde werkplaats, waar heel veel van het reparatie en revisiewerk in eigen beheer wordt uitgevoerd, bezichtigen. Omdat het museum normaal gesproken op deze dag gesloten is, is een woord van dank voor de vrijwilligers hier dan ook wel op zijn plaats. Omdat de tussenliggende afstanden niet zo groot zijn hebben we ruimschoots de tijd om te genieten van de feestelijkheden in Gieten en ook om het historische spoorweg materiaal in Stadskanaal goed te kunnen bekijken.

Vanaf Stadskanaal gaan we langs Onstwedde en Tange en via Alteveer en Nieuwe Pekela weer naar Veendam, waar we bij café De Toeter nog een consumptie kunnen gebruiken ter afsluiting van de 24e Toeterrit.

Graag tot ziens op woensdag 27 april in Veendam.
Vriendelijke groet namens de organisatie, Lenus Ottjes

Voorbereidingen 24e Toeterrit 2016 (geplaatst: december 2015)

Het beloofde rondje Blauwe Stad laat nog even op zich wachten.
Twee jaar geleden zijn we met ons  ‘appeltjestop’ bij molen de Hazewind in Gieten geweest. De molen is inmiddels gerestaureerd en gerenoveerd en is o.a. voorzien van een nieuwe riet bedekking, een keukentje en een toilet e.d. Ook de oude dieselmotor heeft een grondige opknap- en revisiebeurt gehad.

Wij als organisatie en deelnemers van de Toeterrit zijn uitgenodigd om bij de officiële (her-) opening aanwezig te zijn. Dit zal dan gebeuren op Koningsdag, woensdag 27 april 2016. Ook de mensen van de OTMV (Oude Trekker en Motoren Vereniging) zijn weer uitgenodigd om met een groot aantal stationaire motoren te komen. Het belooft dus weer een groot feest te worden met het geluid en de geur van vroeger.

De lunchpauze zal dan gehouden worden in het naast gelegen hotel-restaurant Braams. Dit gerenommeerde hotel bestaat al sinds 1617. In dit hotel logeerden in de jaren '50 en '60 o.a. de fabrieksteams van Norton en Gilera met rijders als Geoff Duke en Drikus Veer. Later was ook onze Witte Reus Wil Hartog hier een zeer geziene gast. In die tijd werd de openbare weg vaak als testcircuit gebruikt, dit tot groot ongenoegen van de plaatselijke koddebeiers. Van Geoff Duke is zelfs bekend dat hij eens, na de wedstrijd, op zijn racemotor van Assen naar Gieten reed. Leuk om te weten is misschien nog wel dat de trofeeën van Drikus Veer in het privé museum van Wigchers te Schoonoord staan.

Het lag vervolgens in de bedoeling om ons  ‘appeltjestop’ te houden bij groente- en fruit kwekerij G. Krops, misschien beter bekend als boer Geert. Helaas gaat dat niet door omdat hij samen met zijn Hetty elders in het land Koningsdag viert. Gelukkig zijn er nog wel een paar hele leuke alternatieven, maar op moment van dit schrijven is nog niet bekend waar we dit dan wel gaan doen, nog even afwachten dus.

Meer nieuws volgt zo spoedig mogelijk.

Voorlopig vanaf deze plaats hele fijne feestdagen en een gezond en voorspoedig nieuwjaar toegewenst door de gehele organisatie.
Namens de organisatie, Lenus Ottjes


Terugblik 23e Toeterrit 2015
(geplaatst: april 2015)

23e Toeterrit in het teken van.........?
Ja, de weersverwachtingen waren niet zo goed, zeg maar gewoon slecht. Heb er dan ook  slapeloze nachten van gehad. En wat gebeurt er, een geweldige mooie zonnige dag. We hadden dan ook een grote opkomst met 99 deelnemers met oude motoren, dus werden er traditiegetrouw 99 (oranje-) lintjes uitgedeeld. Wel hebben we wat andere tradities gebroken, want de opening werd voor de eerste keer verricht door een zeer aardige vrouw. Zij, Nathanja Mulder van de VVV-Veenkolonien, hield een korte toespraak, wenste ons een zeer mooie toertocht en blies ons vervolgens weg met een kleine scheepstoeter. In plaats van de gebruikelijke oranjebitter werd haar, voor haar bijdrage, een jubileumboek van 20 Jaar Toeterrit aangeboden.

Natuurlijk was onze oudste deelnemer, de 92 jarige Piet Hoogland uit Nieuwlande , ook aanwezig. Hij had er toen al ruim 75 kilometer opzitten van huis naar Veendam. Hij is vroeger 25 jaar lang baancommissaris geweest bij de TT, en zijn grote wens was ooit nog eens over het circuit te mogen scheuren. Dankzij de bereidwillige  medewerking van de organisaties in Assen konden wij dat gelukkig realiseren en mochten wij 2 rondjes over het circuit rijden. Speciaal voor Piet was RTV-Drenthe gekomen om verslag te doen van zijn prestaties, ook zijn kinderen en kleinkinderen waren naar het circuit gekomen, om zo het gebeuren een extra feestelijk tintje te geven. En feestelijk was het zeker, ik heb meer dan 100 gezichten gezien met een grijns van oor tot oor en natuurlijk na afloop sterke verhalen over de diverse bochtentechnieken en de vraag; volgend jaar weer???

Bij onze terugkomst in Veendam hebben we helaas de mooie klanken van draaiorgel de Zwarte Dorus door een defect in het mechaniek moeten missen, maar wat wil je, het instrument is al meer dan 100 jaar oud, en ondanks alle zorg voor onze oude motoren, mankeert daar soms ook wel eens iets aan. Wel een paar opmerkingen gekregen dat het onderweg naar Assen af en toe wel wat hard ging, maar dat had alles te maken met de afspraken die gemaakt zijn met de huurder van het circuit. Wij mochten in hun pauze de baan op en moesten dus op tijd aanwezig zijn. Ook had dit te maken met de belofte aan Piet. Dus of op tijd, of helemaal niet, er was geen alternatief. Sorry voor het ongemak en ik heb dit dan ook in het 2e en 3e gedeelte van route hopelijk weer goed gemaakt. Volgende keer weer normaal.

De 23e Toeterrit was dus weer een super geslaagd evenement, mede dankzij de tomeloze inzet van 13 hardwerkende verkeersregelaars die alles in goede banen hebben geleid. Ook de bezemwagen heeft weer zijn best gedaan met het verhelpen van wat kleine storingetjes en ongemakken en heeft helaas ook nog een gestrande deelnemer na afloop thuis moeten brengen.

Bij deze wil ik alle medewerkers van het circuit, de huurder van het circuit en alle deelnemers bedanken voor het welslagen van weer een geweldige Toeterrit!!! En niet in de laatste plaats wil ik ook graag alle sponsors bedanken, want zonder hun bijdrage is het organiseren van een dergelijk evenement niet mogelijk.
Op de fotopagina zijn nog een aantal foto’s toegevoegd die beschikbaar zijn gesteld door Egbert Venema. Op zijn website, www.metegbertdoorveendam.nl , kun je nog meer foto’s van en over de Toeterrit vinden.

De organisatie;                                                       
Lenus en Alida Ottjes
Jan en Ina Oldenburger                                                                                       

Vervolg plannen 23e Toeterrit 2015 (geplaatst: februari 2015)

Yes, het wordt dus een rondje Assen, met als kers op de taart een paar rondjes over het snelste stukje asfalt van Nederland, een prettige herhaling van de succesvolle jaren 2000 en 2006. Hiermee gaat een wens van vele Toeterrit deelnemers in vervulling  en in het bijzonder  die van onze Piet (bouwjaar 1922 !). Hij is vroeger 25 jaar baancommissaris  bij de TT geweest !!!

We hebben weer een prachtige, zeer gevarieerde route voor jullie in kaart gebracht, bos en heide velden, landerijen, vergezichten, boompie-weggetjes, zeer mooie, rustieke oude dorpjes, enz. enz.  Ook krijgen we grote delen van de vorig jaar geopende historische TT-route onder de wielen door. Is Drenthe dan zoveel mooier dan Groningen? Dat kan ik als geboren en getogen Grunneger natuurlijk maar moeilijk over mijn lippen krijgen, maar het is wel heel anders dan onze polders en veenkoloniën, zeg maar wat hier Westerwolde is, is Drenthe in het groot, gewoon heel erg mooi !!!

Even de route in vogelvlucht: start in Veendam bij café De Toeter, vervolgens via Wildervank, Gieten, Rolde, Ekehaar, Amen, Hooghalen naar het TT-circuit voor de lunchpauze in het Paddockrestaurant. Van hieruit vertrekken we weer richting Assen en vervolgens via Anreep, Deurze, Balloo, Loon, Taarlo, Oudemolen naar onze  “appeltjestop”  in de Gasterse Duinen. Hier kan iedereen die dat wil een kort wandelingetje over de hei maken en mogelijk kennis maken met schapen en/of runderen. Ook kun je hier nog oude karrensporen vinden, het was hier in de middeleeuwen namelijk een druk verkeersknooppunt. Tevens ligt hier het, helaas niet meer complete, hunebed nr. D10.  Omdat iedereen misschien/waarschijnlijk moe is van de ervaringen op het TT-circuit en de vele indrukken opgedaan onderweg, vervolgen we vanaf hier onze weg via de bekende route Anloo, Annen, Spijkerboor, Wildervank, om zo weer bij ons startpunt bij café De Toeter in Veendam  te komen.

LET OP; OMDAT WE GEBONDEN ZIJN AAN HET TIJDSCHEMA VAN HET TT-CIRCUIT, VERTREKKEN WIJ UITERLIJK OM 11.00 uur, EN ZO MOGELIJK  ZELFS NOG IETS EERDER, WEES DUS OP TIJD AANWEZIG !!!!!!!!!!!

Graag tot ziens op maandag 27 april bij de 23e Toeterrit vanuit Veendam.
Hartelijke groet namens de organisatie,

Lenus en Alida Ottjes

Voorbeschouwing 23e Toeterrit in 2015 (geplaatst: december 2014)

We hebben weer volop plannen voor de 23e Toeterrit op maandag 27 april 2015. Wat of het precies gaat worden weten we op dit moment nog niet, maar het wordt waarschijnlijk of een rondje Assen of een rondje Blauwe Stad, waarbij de voorkeur uitgaat naar een rondje Assen.    
Omdat met name de invulling van de agenda in Assen nog niet helemaal bekend is en zij/wij dus nog niet weten of wij daar in te passen zijn, is het voor het rondje Assen nog even afwachten. Wel hebben we alvast een schitterende route met heel veel nieuwe weggetjes voor jullie uitgedacht.

Dat geldt trouwens ook voor het rondje Blauwe Stad, mocht het in Assen niet door kunnen gaan.
We kunnen nu dus helaas nog niets definitiefs melden, maar het is nog vroeg, dus wie weet. Overigens hebben we voor het rondje Blauwe Stad ook weer een hele mooie route en een paar interessante stopplaatsen in de planning.

Ik hoop dan ook van harte dat jullie weer, net zoals vroeger, in grote getale met het prachtige  ‘oude ijzer’  zullen deelnemen aan de 23e Toeterrit in Veendam.

Houd, voor aanvullende informatie, deze pagina van onze website in de gaten.
Rest mij nog jullie allen een gezond en voorspoedig nieuwjaar toe te wensen.
Hartelijke groeten van de organisatie,

Lenus en Alida Ottjes