Herinneringen aan 25 jaar Toeterrit

Veendam 27-04-2017

Herinneringen aan 25 jaar "De Toeterrit"

De 25e Toeterrit en misschien wel de laatste……… ooit???? Een warme start in 1993 en een koud einde in 2017.
Eerst even wat feiten:
Op vrijdag 30 april 1993 tijdens de 1e Toeterrit  was de gemiddelde temperatuur 20,3 ⁰C met een gevoelstemperatuur van 20,7 ⁰C. De minimum temperatuur was 13,9 ⁰C en de maximum temperatuur was 26,9 ⁰C. Het was een vrijwel onbewolkte dag zonder neerslag, de zon scheen 11 uur. Op donderdag 27 april 2017 tijdens de 25e  Toeterrit  was de gemiddelde temperatuur 6,1 ⁰C met een gevoelstemperatuur van 4 ⁰C. De minimum temperatuur was -2 ⁰C en de maximum temperatuur was 10,9 ⁰C. Het was een zwaar bewolkte dag met 0,2 mm neerslag. Dat scheelt een jas…… Wat een verschil met het weer van 25 jaar geleden.

Na afloop van de 1e Toeterrit bleek dat er 61 motorrijders hadden deelgenomen. Voor de organisatie, toen, een groot succes en voor herhaling vatbaar. Er zullen nog 24 volgen. Aan de 25e editie van de Toeterrit hebben 78 motorrijders deelgenomen, wederom een succes. Ik schat dat er ongeveer 2000 motorrijders in de afgelopen 25 jaar hebben deelgenomen aan de Toeterrit. Dat zegt wat……………… In januari 2000 zijn Conny en ik uit de organisatie van de Toeterrit gestapt dat werd met een kleine receptie, hoe kan het anders, in de kroeg Durty Nelley’s een toenmalige dependance van café de Toeter.

In die 25 jaar zijn er ook een aantal dierbaren ons ontvallen, ik ga hier géén namen noemen ik zou misschien alleen maar mensen vergeten te noemen. Een ieder kan in zijn eigen gedachten daar aan herinneren. Voor één persoon wil ik een uitzondering maken, dat is m’n moeder, zij was altijd bij de start om ons weg te wuiven, met oranje petje op…… in 2005 was het haar laatste weggewuifde Toeterrit.

Gelukkig was het afgelopen 27 april, tegen de weersverwachting in droog, in de ochtend zelfs een beetje zonneschijn. Ik denk dat veel deelnemers de gedachten hadden: Als dit de laatste Toeterrit is wil ik er bij zijn. Voor de start heb ik een aantal motorrijders gesproken die vanaf 1993 alle 24 voorafgaande ritten hebben meegereden en dat is zeker een compliment waard. Dit is mij niet gelukt, in een énkel geval niet mijn eigen keuze.

Onder het genot van een bakkie pleur en kouk heb ik mezelf ingeschreven en staan luisteren naar die halve zool uit Vriescheloo. Je kan lullen wat je wilt, maar het heeft wel wat zo’n figuur. Na de start tanken en dan de 1e helft van de rit door ons mooie Groningen. De route werd uitstekend begeleid door de verkeersregelaars, chapeau. Alleen lukte het ze niet om de trein Veendam/Groningen bij de spoorwegovergang Lloydsweg ff te laten stoppen… Mwah, binnen no time hadden wij weer aansluiting bij de groep. Arriva had best wel rekening met ons kunnen houden het was immers de 25e Toeterrit. Tripscompagnie, Sappemeer, Froombosch. Slochteren, Noordbroek, Scheemda, Oostwold, Blauwe stad, Heiligerlee, Oude Pekela, Meeden en terug naar Veendam. Ik voelde het een beetje als een eerbetoon dat we in het staartje van de rit langs ons huis reden…… Terug door een stukje centrum van Veendam stond op het Prins Hendrikplein voor café de Toeter het dweilorkest de Dwaarsliggers (de opvolger van Zwarte Dorus het draaiorgel) te toeteren als een soort hommage aan alle Toeterrit-gangers. Symbolische afsluiting van 25 jaar Toeterrit.

Eén biertje mocht wel van mijzelf na deze koude rit met toch nog een zonnige afsluiting. Lenus en Alida en al jullie vrijwilligers die deze rit en de reeds verreden ritten hebben georganiseerd, BEDANKT. Ga er maar aan staan om dit 25 jaar vol te houden, als er één een Koninklijke onderscheiding verdient dan is dat de voltallig organisatie van de Toeterrit.

Maar nu……?
Hoe kan je een succesformule van 25 jaar voortzetten???????
Daar is allereerst een behoorlijk portie enthousiasme voor nodig.
De succesformule voor een dergelijk evenement is:
- Een nationale feestdag
- Treffen van/voor mede oldtimermotorrijders
- Ontvangen worden met koffie en koek
- Het moet de deelnemer niets kosten
- Toch een lintje krijgen
- Gelegenheid om voor de rit nog even je tank te kunnen volgooien
- 2 consumptiebonnen krijgen
- Een bijzondere locatie bezoeken
- Een veilige rit met verkeersregelaars
- Een bezemwagen voor pechgevallen
- Informatie over het gebied waar je doorheen rijdt
- Onthaald worden bij het eindpunt met muziek
- Sponsoren
- Vrijwilligers
- Altijd iets extra’s in de Envelop “spiegeltjes en kraaltjes”

En dan ook nog:
Aan de weg timmeren/reclame maken. Radio Parkstad, Radio en TV Noord, Lammie en Greta, kent u ze nog op de zaterdag bij Radio Noord. Dagbladen Interviews geven. Uitgave van Jubileumboek 20 jaar Toeterrit. Een website in de lucht houden. Bijzondere starters/openers van de Toeterrit zoeken, Burgemeesters, wethouders, voorzitters etc. etc.

In de loop der jaren zijn in de provincie veel bijzondere locaties bezocht: zoals diverse borgen, een vesting, stoom en dieselgemalen, TT-baan 2X, vliegveld, oude fabrieken, monumenten, Poort van Groningen, weercentrum,  sportcentra, Sprookjeshof, havens en jachthavens en ga zo maar door……..verzin het maar. En zeker niet te vergeten, altijd de 2e stop in de middag, appeltjestop…….Wat zeker noemenswaardig is en niet vergeten mag worden, dat er in die 25 jaar zonder ongevallen is gereden en dat is heel wat waard.
Voor mij blijft als highlight de Toeterrit van het eerste Lustrum het exercitie-peloton uit de vesting Bourtange gaf met een kofferbakkanon het startschot voor 1997 . Op weg naar Bourtange onder begeleiding van o.a. politiemotoren om daar vanuit de vesting 5 schoten af te lossen met dikke Bertha, het oude zwartkruitkanon…… Foto's hiervan zijn op deze website terug te vinden in het fotoalbum "Uit de oude doos".

Ik heb in de afgelopen 25 jaar alleen maar goede herinneringen overgehouden aan het fenomeen “De Toeterrit”.
Ik wens hierbij iedere motorrijder, jong en oud, alle plezier van de wereld met het uitoefenen van zijn of haar hobby.
Hans van der Mee